Saturday, July 3, 2010

setuju!

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) hari ini menyokong cadangan kerajaan untuk memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).Sokongan NUTP berlegar di kalangan Exco bukan berdasarkan kajian.?

Namun begitu dengan syarat satu mekanisme baru perlu diwujudkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) bagi menilai prestasi para pelajar, menurut kata presidennya, Hashim Adnan seperti dilaporkan

Presiden NUTP menjelaskan mekanisme itu penting bagi mengukur serta menilai tahap pelajaran yang diterima oleh para pelajar di sekolah rendah dan sekolah menengah, dan sekaligus mengelakkan para pelajar dan guru hilang tumpuan dan arah tuju.

Apa yang dikesalkan NUTP yang kononnya mewakili ratusan ahli guru tidak berbincang dengan ahli .Jika peperiksaan berdasarkan sekolah ini dilaksanakan,menurut teman-teman guru satu lagi beban perkeranian akan diurus oleh para guru.

Seterusnya teman-teman guru berhujah bahawa sekolah Cina mempunyai Lembaga Peperiksaan sendiri untuk mengendalikan ujian untuk anak-anak mereka.Lembaga Periksaan Sekolah Persendirian Cina ini pula diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran dan negara seperti Taiwan,Singapura dan China.

Akhirnya budak-budak aliran sekolah kerajaan terus ketinggalan kerana mereka tidak diuji dengan peperiksaan akademik.

Teman-teman guru menegaskan penghapusan UPSR atau PMR sebenarnya lebih kepada tidak mempunyai wang untuk membuat kertas soalan,pembayaran kepada pemeriksa kertas serta elaun pengawasan peperiksaan awam itu.

Contohnya mereka berhujah sampai sekarang duit pengawasan peperiksaan SPM belum didapati.Begitu juga bayaran elaun pemeriksa kertas belum diterima .,alaupun sudah menjangkau bulan Julai.