Thursday, January 28, 2010

ISU PANAZZZZZZZZZ...............

Salam warga KGKT.........

Seperti yang diduga isu yuran akan menjadi 'hangat'.Berdasarkan pengalaman saya setelah berhijrah di 6 buah sekolah memang walau di sekolah mana sekalipun bagi ahli kelab ini lah isu paling hangat.Tetapi apa yang menarik pendapat yang diberi oleh kalangan guru adalah alasan yang sama yang biasa saya dengar satu ketika dulu di sekolah-sekolah terdahulu dan paling menarik telah muncul "Zorro Pen Marker Merah" 'ZPMM'y ang memberi ulasan.Terima kasih kepada ZPMM.Pasti ZPMM ini adalah guru yang banyak pengalaman.
Sebenarnya ahli kelab sekalian,saya dan pihak AJK sedar akan perkara ini dan pengalaman saya yang lepas juga isu yuran akan dibuka dalam mesyuarat kelab.Pernah di sekolah terdahulu isu ini dibincang dalam mesyuarat hingga hampir dua jam,itupun kerana pihak pentadbir memberi ruang yang cukup baik buat guru keran menganggap Kelab Guru adalah sesuatu yang bermakna buat warga guru dan kakitangan,guru-guru saling memberi pandangan dan pandangan yang berbeza inilah sebenarnya menghidupkan suasana dalam kelab.Guru saling berkomunikasi...tapi cikgu jangan sampai terlalu beremosi sesama kawan...........
Jadi untuk memberikan gambaran kepada tindakan AJK mewar-warkan pengutipan yuran dengan kadar yang lebih tinggi dari tahun sebelumnya adalah berdasarkan perkara berikut:

1. Sebenarnya lebihan wang dari tahun lepas tidak sampai RM41.Jadi kami hanya meletakkan yuran perlu dibayar sebanyak RM60(DG44),RM50(DG41) dan RM40(staff) sepenggal semata-mata memberi 'gempak' pada para guru agar yuran ini dapat dikutip seberapa segera kerana ada aktiviti yang sepatutnya di jalankan pada Januari ini.Seperti yang kita tahu PK HEM En. Zain telah berpindah dan Pengetua memaklumkan kepada AJK kelab untuk membuat satu majlis.Pada pendapat kami AJK baki yang sedikit itu menyebabkan majlis tidak dapat dijalankan dalam kadar segera sedangkan kita telah tahu hal pertukaran ini dari bulan Disember lagi.Bukan begitu?Kami beranggapan baki wang yang sedikit ini mengambarkan yuran yang dikutip dahulu tidak dapat menampung sepenuhnya aktiviti sedangkan seperti yang kita tahu dahulu pihak kelab masih juga menjalankan kutipan-kutipan apabila ada sesuatu majlis bagi menampung kewangan.Jadi jika difikrkan yuran RM50 dahulu yang dibayar ditambah dengan kutipan sampingan itu pada kami ianya mengahampiri juga jumlah RM100.Cuma kita tidak sedar dan wang tidak dikutip sekali gus.
Apakah kesan dari perkara tersebut?
Apa yang kami kesan ialah apabila berlaku kutipan ada dikalangan kita yang merungut dan menyebabkan ada yang 'terlepas' untuk membuat bayaran sedangkan program masih perlu dijalankan atas nama kelab.Jadi siapa yang sebenarnya terlibat dengan program tersebut kalau ada yang bayar dan ada yang hanya sain pada bahagian nama tapi tak bayar.dari sumber yang dirisik juga ada yang menyatakan mengapa setiap program perlu lagi kutipan sedangkan sumber yuran telah telah ada (sebabnya yuran tak dapat tampung).keadaan inilah yang berlaku sekarang iaitu cakap-cakap belakang dan sebab itu jugalah AJK tak tahu masalah sebenar kerana tidak dimaklumkan sebarang pendapat atau masalah oleh ahli secara terus-terang dan saya tidak hairan dengan hal-hal begini......adatlah cikgu sebagai manusia................Akhirnya aktiviti yang sepatutnya semua ahli terlibat tidak dapat kerjasama sepenuhnya.

2.Sebagai keluarga 'baru' AJK kelab apabila kami diberi mandat sebenarnya kami di sini bagai di dalam lorong yang gelap.....
kerana
1. Mesyuarat AJK tidak dapat dijalankan secepat mungkin kerana surat lantikan masih tidak kami terima takut nanti ada yang kata kami giler kuasa...............
2.Berdasarkan pengalaman dan ahli keluarga baru di SMK Slim juga kami tidak dapat gambaran perjalanan kelab di sini...dari segi perlembagaan.Siapakah yang mempunyai hak menentukan kadar Yuran? Siapakah sebenarnya Ahli Kelab dalam Perlembagaan? Siapa sepatut melantik AJK yang lain? Harap dapat bantuan AJK dahulu...........
Pemilihan tempohari hanya Pengerusi,Naib Pengerusi,Bendahari dan SU sahaja yang dipilih.Dan saya rasa bertuah kerana AJK saya adalah mereka yang muda dan banyak idea serta rajin.
3.Dari segi kewangan kami mengharapkan mendapat rujukan dari fail kewangan terdahulu.Kami agak keliru dengan perjalanan kewangan kerana yang ada adalah berdasarkan penggunaan yuran kelab sahaja.Harap dapat penyata kewangan bagi setiap aktiviti yang terlibat dahulu sebagai panduan kepada kami AJK baru.

Jadi kepada warga kelab jangan lah risau.....kita akan teliti kembali perkara ini dengan kuasa MAJORITI dari anda...........cuma saya tidak setuju mengadakan mesyuarat yang biasanya hanya akan mengambil ruang masa yang banyak....pendekatan kita ialah kita undi setelah membuat pertimbangan dan kertas undi akan diedarkan tidak lama lagi.
Terima kasih.